Beste  motorclub vrienden,

 

Het is jullie allicht al overkomen : Je staat klaar aan de start van een mooie route, die je zorgvuldig thuis van de website hebt gedownload en naar je GPS hebt gestuurd, en na 10 km is je toestel al aan ’t herrekenen of zou jij allang een andere kant opgereden zijn ! Herkenbaar ?

 

De redenen daarvoor kunnen heel uiteenlopend zijn. Van de klassiekers zoals andere kaartenversies op je GPS, PC of oorspronkelijke route, andere instellingen in mapsource, basecamp of je GPS zelf, het niet herberekenen én controleren van je route vooraleer ze door te sturen naar je GPS, over absurde instellingen in je toestel, tot verouderde firmware of zeldzame bugs in kaart of toestel.

 

Langs deze weg willen we een poging doen, om die problemen tot een minimum te herleiden.

 

Het principe is heel kort en eenvoudig :

Stuur alleen nog sporen (=tracks) naar je GPS vanaf je PC, en laat je GPS zelf op basis van dat spoor de route maken.

 

Is je trip enkel maar beschikbaar als route (en niet al spoor) op de website, maak dan in basecamp/mapsource een spoor op basis van die route en stuur dit naar je GPS.

(via rechtermuis klik op route in basecamp, en kies voor 'spoor maken van geselecteerde route')

 

 

Wat blijkt?

  • Sporen zijn eigenlijk 1000-den kleine puntjes achter elkaar, terwijl de route bestaat uit enkele ‘waypoints’ en een “berekende route” ertussen. Laat nu net dat ‘berekenen’ de oorzaak zijn van de verschillen !

Door met sporen te werken, laat je je (Garmin) GPS geen enkele ‘vrijheid’ om de route samen te stellen, ongeacht je instellingen, wat juist de bedoeling is. (bij TomTom kunnen de afwijkingen groter zijn, indien bv. de route niet toegankelijk is voor motoren)

  • Je bent meteen ook verlost van de meldingen van (slecht geplaatste) waypoints tijdens het rijden van de route.
  • Was de oorspronkelijk route gemaakt met kaartversie 1 en instelling & ‘kortste tijd’, en gebruik jij kaartversie 2 met instelling ‘kortste weg’, dan nog wordt het spoor probleemloos omgezet naar een route, die overeenkomt zoals de maker ervan het bedoeld had !

Maw, iedereen zal de route rijden van de motorclub, en niet van de voorrijder of volgens eigen instellingen !

 

Nog voordelen ? Ja ! En vooral voor de 3de generatie GPS toestellen. (alles na zumo 550 / 660 / BMW NAV IV)

  • Stel : je verlaat de route bewust om ergens s middags in een dorpje iets te eten. Na de lunch, wil je vertrekken, en je GPS vraagt welke het volgende (meestal nietszeggende onbekende) punt is in je route !?

Werd je route echter gemaakt op basis van een spoor, dan zijn er maar 2 punten in je route : begin- en eindpunt. Je kan je nauwelijks vergissen.

Tip :

  • maak je spoor altijd zichtbaar op de GPS (in zelf te kiezen kleur), wijk je van de route af, dan kan je makkelijk terug naar de route zelf navigeren, zonder die opnieuw te laten rekenen.
  • Zorg dat je 3 lijnen ziet op je GPS : de oorspronkelijke track, de route zelf, en de weg die je net hebt gereden.
  • Zet automatisch herberekenen uit. Wordt de route toch opnieuw berekend (zoals op Zumo 660 als je in tegenstelde richting rijdt, of door een punt tijdens de route toe te voegen), dan zie je meteen eventuele de afwijkingen tov de track ! 

 

Nadelen ? Helaas ook enkele aandachtspunten !

 

  • De omzetting van spoor naar route op je GPS duurt enkele minuten. Op voorhand dus te doen!
  • Wil je vermijden dat je voorbij het restaurant rijdt dat voorzien was : deel het spoor op in stukken, zodat het einde overeenkomt met het punt waar je wilt halt houden. (want er zijn geen tussenliggende waypoints meer!)
  • Wil je veel zaken onderweg bezoeken en markeren, dan is deze methode niet echt geschikt. 
  • Selecteer je route pas als je kort in de buurt bent van de route ! (maar gebruik het zichtbare spoor indien je je niet op de route bevindt)
  • Last but not least : vergeet eventuele belangrijke waypoints zoals je ‘hotel’ niet apart door te sturen vanuit mapsource/basecamp. (komen niet mee met het spoor !)

 

              

Wil je meer uitleg, of wil je dit allemaal nog eens zien in een filmpje, zoek op youtube naar ‘MR GPS methode’ en het type van je toestel. Een goede inleiding vind je alvast hier :  https://www.youtube.com/watch?v=YTnJTd0oNfI

 

Tips voor de route maker ivm MR GPS methode : 

https://www.youtube.com/watch?v=jMXShHZ_dDo&list=PL8pVzS0kLAuOiQgjnJQjbexcL9waOKdAa

 

Noot : Zumo 210 en 220 en de oude TomTom riders hebben problemen met omzetting van tracks.

Methode wel geschikt voor Zumo 550/660, 350,395,590 en 595…, BMW NAV V en VI en TT Rider 40,400,450…